“Ik laat me graag verrassen door authentieke koren”

Koren, orkesten en solisten laten hun mooiste stukken horen voor een professionele jury, waaronder Christoph Mac-Carty. Hij is onderdeel van de jury voor de VNK-L Korenwedstrijd. Hij vertelt over zijn achtergrond en hoe het is om op zijn stoel te zitten. Zondag 10 november vindt de derde editie van het Klankkleur Festival plaats in de Maaspoort in Venlo.

christoph

(Muzikale) achtergrond

“Mijn naam is Christoph Mac-Carty, ik kom oorspronkelijk uit Duitsland maar ik woon al 30 jaar in Nederland. Ik ben opgegroeid in een muzikale familie, vooral klassiek gericht. Er werd veel gezongen bij ons thuis en we gingen regelmatig naar de kerk. Daar hadden ze een band waar ik later onderdeel van werd, als pianist. Ik heb ook een tijd kerkmuziek gestudeerd in Duitsland, maar ik merkte dat ik breder geïnteresseerd was. In de band werd mijn vuur echt ‘ontvlamt’. Ik werd al snel bandleider en schreef eigen muziek. Ondertussen studeerde ik muziektherapie en uiteindelijk (jazz)piano. Mijn hart gaat sneller kloppen van moderne muziek waaronder jazz en gospel. Maar ik ben ook nog steeds groot fan van klassieke stukken. Rondom koormuziek heb ik diverse cursussen gevolgd.”

Dirigeren en muziek maken

“Op dit moment leid ik de koorklas op het conservatorium in Enschede, dirigeer ik een vrouwenkoor in Gorssel (ik begeleid hen ook op piano) en ben ik dirigent van Dekoor Close Harmony in Utrecht. Daarnaast heb ik diverse freelanceprojecten en speel ik in verschillende ensembles zoals een jazztrio dat we nieuw leven in hebben geblazen. Ik heb zelf in het verleden ook meegedaan aan diverse wedstrijden, dus ik weet hoe het is om aan de andere kant van de tafel te zitten.”

 

Jureren

“Een aantal keer per jaar sluit ik aan bij een jury van een muzikale wedstrijd, binnen en buiten Nederland. Het is interessant om te zien welke keuzes andere muzikanten maken en hoe andere juryleden naar de deelnemers kijken. Een dirigent heel veel invloed op zijn koor of orkest, dat merk ik zelf ook. Toch is het de kunst om de leden ultiem tot hun recht te laten komen en naar hun input te luisteren, dat straalt er dan vanaf op het podium.”

 

Authenticiteit

“Waar ik persoonlijk op let tijdens het jureren is de levendigheid en authenticiteit van de deelnemers. Het is het mooiste als alle aspecten kloppen. En dan bedoel ik niet dat alles perfect is ingestudeerd, maar dat het op een natuurlijke manier samenkomt zodat je de ziel van het koor voelt. Bovendien houd ik ervan om verrast te worden en verschillende vocal modes per stuk te horen. Daar bedoel ik mee dat koren verschillende manieren van zingen hanteren. Natuurlijk wel afgestemd op het niveau van de leden.”

"Het is interessant om te zien welke keuzes andere muzikanten maken en hoe andere juryleden naar de deelnemers kijken."

Gemengde zangvereniging Con Amore onder leiding van Sylvia Berghs.

Klankkleur Festival

“Ik kijk ernaar uit om te jureren bij het Klankkleur Festival. Hopelijk gaan de koren mij verrassen met ‘frisse’ stukken, daar ben ik razend benieuwd naar. In het zuiden heerst een goede koortraditie, daar wordt veel en goed gezongen. Maar er is ook veel ruimte voor innovatie, het klinkt nooit stoffig of oubollig. Sowieso heb ik iets met de streek, de mensen zijn gemoedelijk en gaan na afloop gezellig samen een biertje drinken. Die bourgondische vibe, daar geniet ik van.

De kandidaten moeten niet vrezen voor de jury, en gewoon achter hun eigen stukken en uitvoering staan. Iedereen heeft een eigen smaak. Wij geven advies maar ons ‘oordeel’ is niet heilig.”

Meer verhalen

“Samenwerking als sterke basis voor muzikale ontwikkeling van kinderen”

De samenwerking tussen Fanfare De Vriendenkring en Fluit- en Tamboerkorps Excelsior in Montfort is een...

“Het gaat erom dat de muziek het publiek raakt”

Tim Peeters deelt zijn passie en ambities, en treedt op tijdens het Klankkleur Festival 2024.

“Probeer eens wat nieuws, misschien ontdek je je passie!”

(Half)zussen Nathalia (17) en Davinia (9) dansen al vele jaren bij ‘Explosion’ in Beek. Zij...