“De jeugd vormt de basis voor de toekomst van je orkest”

Marc Houben (1979) is al vanaf zijn achtste serieus bezig met muziek. Het begon met trompetlessen en twee jaar later ging hij bij de harmonie van Banholt. Destijds bestond er nog geen jeugdorkest, dus het was best even aanpoten. Hij speelt nog steeds bij Amicitia Banholt, maar is daarnaast ook dirigent van twee jeugdorkesten, waaronder Mherimba. Oja, hij is ook nog directeur van een basisschool. Daar willen we alles van weten.

Marc Houben bij Jeugdorkest Mherimba. Foto: Hub Tonnaer
Marc Houben bij Jeugdorkest Mherimba. Foto: Hub Tonnaer

Je bent dirigent van twee jeugdorkesten, hoe is dat zo gekomen?

“In alle eerlijkheid heb ik geen conservatoriumopleiding gevolgd om dirigent te worden, maar een interne scholing. Ik heb een grote passie voor muziek en vanuit mijn professionele achtergrond als leerkracht en directeur veel ervaring met het binden en boeien van leerlingen. Daar put ik mijn expertise uit.

In mijn begintijd was er nog geen jeugdorkest. Tegenwoordig gelukkig wel. Het belangrijkste doel is om muzikanten al op jonge leeftijd samen muziek te laten maken, het plezier te vergroten en de overstap naar het grote korps te verkleinen.”

Binnen Jeugdorkest Mherimba spelen muzikanten van meerdere dorpen samen, hoe zit dat?

“Ik ben 20 jaar geleden begonnen als dirigent van de jeugd van Amicitia in Banholt. Dat was leuk en succesvol. We deden geregeld mee aan festivals en concoursen. In 2012 klopte de harmonie van Mheer aan met de vraag om samen te werken. Wij hebben vrij snel ja gezegd. Dit was een leuke ontwikkeling aangezien de dorpen ooit rivalen waren, maar dan spreek ik over vele decennia geleden.

In Banholt hadden we al twee muzikanten uit Reijmerstok, dus hun jeugd sloot ook aan. Toen besloten we dat er een nieuwe naam moest komen. Dat werd Mherimba, de beginletters van de dorpen.

In 2016 stapte Reijmerstok uit de samenwerking, maar een jaar later sloot de jeugd van Noorbeek aan. We bestaan nu uit zo’n 30 muzikanten, waarvan enkele ouderen die op latere leeftijd zijn gestart met muziek maken of na vele jaren het instrument weer hebben opgepakt. Er is geen leeftijdsgrens, we stimuleren dat mensen zo lang mogelijk blijven.”

 

Zijn jullie tegen uitdagingen aangelopen tijdens de fusies van orkesten?

“Eigenlijk zijn we geen echte hobbels tegengekomen. Van het begin af aan werken we met een enthousiaste begeleidingscommissie. Daar zitten begeleiders in vanuit alle dorpen. We komen vaak samen en organiseren jaarlijks een gezamenlijk uitje. We zetten in op verbinding, iedereen is gelijk. De moederorkesten hebben best een verschillende cultuur, maar dat zie ik binnen Mherimba niet direct terug. Niemand heeft zijn DNA willen doordrukken. Er is een nieuw DNA ontstaan, het Mherimba DNA.

Bovendien werkt een stukje continuïteit goed, we hebben al 12 jaar lang een wekelijks repetitiemoment en dat gaat eigenlijk altijd door.”

"De jeugd heeft ook anno 2024 nog ‘Ehrgeiz’, ze willen ergens voor gaan. Ze willen zich bewijzen maar je moet hen wel een podium geven."

Marc tijdens de repetitie. Foto: Sabrina Roijen
Marc tijdens de repetitie. Foto: Sabrina Roijen

Hoe zorg je ervoor dat je de jeugd blijft binden en boeien?

“Bij Mherimba gaan we op zoek naar aansprekende concerten. De jeugd heeft ook anno 2024 nog ‘Ehrgeiz’, ze willen ergens voor gaan. Ze willen zich bewijzen maar je moet hen wel een podium geven. Wij gaan om de twee jaar op concours. Vorig jaar speelden we dankzij de Limburgse Bond voor Muziekgezelschappen tijdens het Klankkleur Festival in de Oranjerie, een hele gave ervaring. Ook nemen we deel aan het Eurofestival. Er zit vaak een jury bij dat soort evenementen en de muzikanten krijgen een predikaat, dat motiveert hen. Daarnaast participeert Mherimba veel bij de themaconcerten van de Banholter harmonie en werken we soms samen met vocalisten. Dat betekent spelen voor bijna 300 mensen!

De repertoirekeuze is erg belangrijk. Je moet goed kijken wat bij het orkest past, waar de leden uitdaging uit halen en wat ze leuk vinden. En dat hoeft niet alleen popmuziek of filmmuziek te zijn. Je moet zorgen voor voldoende afwisseling en geen half jaar op hetzelfde stuk oefenen voor een uitvoering.

De opkomst voor onze repetities is hoog en je ziet dat mensen die al jaren lid zijn het ook prima vinden om soms simpelere stukken te spelen. Ze nemen de nieuwe aanwas op sleeptouw en vervullen een soort coaching rol. Het sociale aspect binnen het jeugdorkest vind ik erg belangrijk.”

Mherimba bij het Klankkleur Festival '23. Foto: Hub Tonnaer
Mherimba bij het Klankkleur Festival '23. Foto: Hub Tonnaer

Waarom is een jeugdopleiding van belang voor muziekverenigingen?

“De jeugd vormt de basis voor de toekomst van je orkest. Daar moet je in investeren. Het jeugdorkest verlaagt voor hen bovendien de drempel om door te stromen naar een groter orkest. Ik zou zeggen geef de jeugd een goed podium, letterlijk en figuurlijk. Het is niet meer vanzelfsprekend dat de passie van generatie op generatie wordt doorgegeven. De jeugd wil samen zijn, in contact komen met elkaar, samen iets moois creëren.

Daarnaast zijn de individuele lessen belangrijk, net als studeren. De echte muzikale basis komt vanuit de lessen met de professionele instrumentdocent.”

 

Heb je nog tips voor andere (jeugd)orkesten die hun krachten willen bundelen?

“Wacht niet tot het slecht gaat, sta er altijd voor open en kijk welke meerwaarde het kan opleveren. Wij zijn het levende bewijs. Verdiep je bovendien in de muzikanten en pas het repertoire aan op hun interesses, zorg voor afwisseling en uitdaging.”

Meer verhalen

“Probeer eens wat nieuws, misschien ontdek je je passie!”

(Half)zussen Nathalia (17) en Davinia (9) dansen al vele jaren bij ‘Explosion’ in Beek. Zij...

“Leren dirigeren bracht mij nog meer enthousiasme voor muziek”

Nadine Maes en Harry Henssen volgden een cursus dirigeren en hebben er geen moment spijt...

“Onze samenwerking is organisch ontstaan”

Wat betekent samen muziek maken voor Carla Dieteren van Harmonie Melodie der Peel uit Ospel...