Ledenwervingscampagne van Mannenkoor Venlona

“We wisten: we moeten het écht groots aanpakken”

De Koninklijke Zangvereniging Venlona bestaat 124 jaar en kan dus terugkijken op een lang verleden. Maar hoe ziet de toekomst eruit? Net zoals veel andere koren, heeft ook Venlona moeite om nieuwe leden te vinden. Om de toekomst te waarborgen, is Venlona eind 2023 een grote ledenwervingscampagne gestart. Met allerlei PR-uitingen, een koorklas voor beginners en als toetje het concert ‘Venlona Invites’ op 28 april 2024.

“We hadden genoeg uitdagingen om te overwinnen”, vertellen vicevoorzitter Guus Haeijen en tweede secretaris Ger van der Koelen. “Door de coronatijd en een bestuurlijke crisis was ons koor best wel wat geslonken. Ook is onze dirigent behoorlijk ziek geweest en was het enthousiasme bij leden wat minder. Na corona zijn we gewoon weer gestart met repetities en hebben we een nieuw bestuur samengesteld. Dat functioneert nu twee jaar. Intussen is onze dirigent weer terug. Maar de gemiddelde leeftijd is erg hoog aan het worden en je wilt toch wat verjonging hebben. En we hadden een andere, modernere uitstraling nodig. We hadden al eerder acties gedaan, maar die zetten geen zoden aan de dijk. We wisten: we moeten het écht groots aanpakken. Samen met een marketingbureau.”

Ledenwervingscampagne

“In de lente van 2023 hebben wij tweeën plannen gemaakt voor een grote campagne. We waren ons ervan bewust dat die veel geld zou kosten, maar het bestuur gaf toestemming. Eerst heeft marketingbureau DOX een brainstorm gehouden met ons en enkele andere koorleden. Wat willen we met ons koor? Wat zijn positieve en negatieve punten? Die input is gebruikt om een nieuwe huisstijl te ontwikkelen. We vonden het belangrijk dat ons koor een andere uitstraling kreeg. De naam ‘Koninklijke Zangvereniging Venlona’ is veranderd in ‘Mannenkoor Venlona’. Dat past meer bij deze tijd. ‘Koninklijke Zangvereniging’ moet er wel bij blijven staan. Je hoeft het oude niet helemaal weg te gooien. Het nieuwe ontwerp is heel goed ontvangen door zowel de koorleden als de buitenwereld. Ze vonden het verfrissend.”

“Het marketingbureau heeft ook een fotograaf ingeschakeld om professionele foto’s van ons koor te laten maken. Vervolgens hebben we allerlei PR-uitingen ontwikkeld: advertenties voor in kranten en op social media, radiospotjes, een tv-spot, posters, flyers en roll-up-banners. Vanaf oktober 2023 hebben we een aantal maanden flink tamtam gemaakt. Het was een intensieve campagne. We hebben ook gratis publiciteit gehad. Zo zijn onze dirigent en voorzitter bijvoorbeeld geïnterviewd op Omroep Venlo en heeft De Limburger een aantal artikelen geschreven.”

Koorklas als opstapje

“Als man alleen stap je niet zomaar in een koor, want dan voel je je verloren. Vooral als je weinig weet van noten lezen en partituren. Daarom dachten wij: we starten een koorklas voor mensen zonder zangopleiding of andere ervaring. Zo krijgen zij de basis mee en als groep stap je gemakkelijker in een koor. Een belangrijk doel van onze campagne was dan ook het werven van deelnemers voor onze koorklas. Mensen zeggen vaak onterecht dat ze niet kunnen zingen. Onze slogan luidde dan ook: 'Ik kan niet zingen…' Dat is wat de meeste mensen zeggen wanneer je ze vraagt om bij een koor te komen. Via onze advertenties nodigden we mannen uit om gratis mee te doen aan de koorklas. Deelname was helemaal vrijblijvend. Het is een risico om geen voorwaarden te stellen, maar als ze enthousiast worden, dan werkt dat alleen maar in je voordeel.”

“De koorklas is goed aangeslagen. Veertien mannen zijn in januari 2024 gestart onder leiding van zangcoach, tenor en dirigent Ben Heijnen. Nu hebben ze zelf ervaren dat ze wél kunnen zingen. Vanuit de koorklas kunnen zij doorstromen naar ons koor. Een deel van hen heeft al aangegeven dat ze mee overgaan.”

28 april 2024: Venlona Invites

De deelnemers van de koorklas zingen op zondag 28 april ook tijdens ons concert ‘Venlona Invites’. "Dan ervaren ze hoe het is om in een koor te zingen en mee te doen aan een uitvoering. ‘Venlona Invites’ is het toetje van onze campagne. Het wordt een bijzonder concert. Hiervoor zoeken we de samenwerking met de jeugd op. Vijf jonge solisten voeren ieder een solowerk uit én een werk samen met ons koor. De Venlose bariton Sef Thissen presenteert deze middag en zal tussen de optredens door de deelnemers interviewen. Er zijn nog kaarten te koop.”

Het concert ‘Venlona Invites’ is op zondag 28 april om 14.00 uur in Domani aan het Dominicanenplein 15 in Venlo. Entree kost € 17,50 en is inclusief pauzedrankje. Tickets zijn te bestellen via de website.

Bij de repetitie voor 'Venlona Invites'
Bij de repetitie voor 'Venlona Invites'

Interview gaat verder onder afbeelding >>

Poster van het concert Venlona Invites op 28 april 2024

“Na ons concert is de campagne afgelopen, maar we zijn nu al aan het nadenken over volgend jaar. We weten dat ledenwerving voortdurend onze aandacht nodig heeft.”

Tips voor andere koren

Voor andere koren die nieuwe leden willen werven, hebben Guus en Ger de volgende tips:

  • Investeer veel tijd en geld. Dat zijn de belangrijkste zaken. Maar of een koor daar de middelen voor heeft, is een andere vraag. We kunnen ons voorstellen dat het voor veel koren niet op te brengen is. Wij hebben verschillende bronnen aangeboord. Diverse overheden, waaronder de gemeente, hebben bijdragen geleverd. We vinden dat dit een van hun taken is. Ook de diverse koepelorganisaties in de cultuursector zullen hieraan moeten bijdragen. Daar hebben we dan ook aanvragen ingediend.
  • Laat professionele foto’s maken.
  • Stel je open voor vernieuwing. Ga rustig de discussie aan met je eigen leden. Het oude moet niet vergeten worden. Maar als je een ander publiek wilt aantrekken of iets moderns wilt, ontkom je bijvoorbeeld niet aan Engelse stukken.
  • Stel geen voorwaarden. Laat mensen gratis meedoen zonder dat ze ergens aan vastzitten. Houd de drempel laag.
  • Ledenwerving staat of valt met bekendheid. Laat je zien. Laat je horen.
De advertentie die Mannenkoor Venlona publiceerde in de VIA Venlo.
De advertentie die Mannenkoor Venlona publiceerde in de VIA Venlo.

Meer verhalen

“Onze samenwerking is organisch ontstaan”

Wat betekent samen muziek maken voor Carla Dieteren van Harmonie Melodie der Peel uit Ospel...

“Vooral de gezelligheid tijdens de repetities vind ik leuk”

Muziek is Mads Croes (12) met de paplepel ingegoten. Al van jongs af aan houdt...

“Het ‘samen doen’ geeft motivatie”

“Ik hou echt heel veel van musicalmuziek en kleinkunstmuziek. Om dat samen uit te voeren...